Etelä-Koreasssa järjestettiin sijoituskilpailu, jossa pörssiosakkeisiin sijoitettiin kuvitteellista rahaa ja lopuksi katsottiin, kuinka arvokkaita osakkeet olisivat olleet. Uutiskynnyksen kilpailu ylitti siksi, että yhdeksi kilpailijaksi hyväksyttiin papukaija.
Ei tarvitse ennustajan lahjoja arvatakseen, että papukaija voitti mennen tullen. Tulos voidaan tulkita siten, että sattumanvarainen sijoittaminen tuottaa paremmin kuin asiantuntijoiden neuvot. Toinen, kiinnostavampi, tulkinta perustuu itse sijoitustaktiikan eroihin. Kun ammattilaisen keinona on myydä ja ostaa jatkuvasti, reagoida alati pörssitilanteen muutoksiin, perustui papukaijan taktiikka siihen, että ostetaan ja odotetaan, eikä seurata pörssin hektisiä muutoksia.
Siis papukaijat voisivat korvata Nordean liituraitameklarit ja jopa itsensä Björn Walhroosin? Höpsistä.
"Älkäämme unohtako, että jatkuvasti pörssin ajan hermolla elävä, raivokkaasti edenstakaisin ostava ja myyvä meklari on finanssikapitalismin dynaamisuuden ruumillistuma", kirjoittaa Voima-lehti 7/09.
Mutta miksi ei tässä voisi olla kerrankin innovatiivinen, kun sen nimiin niin vannotaan. Vai mitä, Esko Aho ja Pekka Himanen? Papukaijalle kravatti kaulaan ja antamaan lausuntoa primeaikaan televison talousuutisiin. Siitä lähtee nousuun Suomen kansantalous. Sitä paitsi meillä voitaisiin käyttää papukaijan sijasta kotimaista vaihtoehtoa, harakkaa, joka on kiiltävän perään jo luonnostaan.
sunnuntai 6. syyskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti